АНДРІЙ КУЗЬМЕНКО: КОРАБЕЛЬ ПІД НАЗВОЮ «СКРЯБІН»

Author: Iryna Kalenska

На глибині зустрічаються всі

Так ніби в морі місця нема

І труться бортами, аж стогне земля

від зависті, підлості й зла

Хтось не доплив Бо йому помогли

набрати повні трюми води

Бо стати героями тої війни дуже хотіли вони…

Скрябін «Люди як кораблі»

Чому, коли людина поряд, а речі здаються звичними і сталими, ми не цінуємо? Чому лише втрата дає зрозуміти нам, що ми залишились без чогось важливого і рідного серцю? Андрій був саме тим рідним і звичним явищем для жителів України, який завжди був поруч, завжди брав участь у телевізійних та концертних виступах, підтримував народ своїми піснями, не міг «мовчати», коли чинять підло і, найважливіше, він був патріотом своєї країни і справжнім цінителем української культури!

«Я не люблю взагалі спекуляції на тему патріотизму. Патріотичні пісні потрібно писати весь час. Те, що зараз робиться – ніхто їх не писав, а зараз усі стали такими патріотами, поналіплювали собі вишиванки на машини. “Вишивальники” називають таких людей. Начепив вишиванку і вже думає, що все помінялося. Вона має бути десь там глибше, ця вишиванка. Зашита мамою й татом всередині», – говорив Андрій Кузьменко в одному з останніх своїх інтерв’ю для “ТелеграфЪ”.

Мудра та розумна людина, психолог від природи, Кузьма мав неймовірне почуття гумору. Іноді він дозволяв собі висловлюватися досить грубо і гостро. Але його коментарі завжди були в тему. «Люди, не бійтеся, підходьте, я не комар, я не кусаюсь», – згадую як він звертався до публіки на одному з вуличних концертів на Подолі. Тоді був сильний дощ, і люди чомусь стояли майже через дорогу від сцени.

Дивлячись один з випусків програми “Вечірній Київ”, гостем якого того разу був Кузьма, я мало не надірвала собі живіт від сміху, коли Андрій розповідав про амстердамські підозрілі печеньки, після яких він допомагав бабусям «не впасти у величезні вуличні ями».

Існує багато історій, що зв’язують ім’я Кузьми з наркотиками. На питання, чи знайом він з цим, Кузьма чесно відповідав: «У Берліні раз понюхав. Незнайома іспанка поруч курила якусь гидоту. Мені цього вистачило. Я забув як мене кличуть, утратив контроль над собою. Ні, мені не сподобався цей стан…»

Він був дуже контактною персоною. Міг піти в нічний клуб, поспілкуватися з простими смертними або навіть з фанами, яких, здається, любив і цінував більше всього. Можна сказати, що Кузьма був найвідкритішим з українських зірок. Номер свого мобільного телефону він вивісив на сайті гурту, та навіть називав його під час концертів – аби фанати могли подзвонити, якщо є бажання. Проте казав, що у більшості люди доволі толерантні і не турбують без потреби.

Андрій Вікторович Кузьменко народився 17 серпня 1968 року, в місті Самбір, Львівської області. За словами самого Кузьми, з дитинства він був «козирним чуваком». Формування особистості проходило під впливом матері. Він частенько згадував, як з дитинства мати «гумовою тапочкою заганяла його в музичну школу», яку він закінчив по класу фортепіано.

Першим поштовхом до меломанії була пісня The Beatles «Lady Madonna», яку Кузьма почув на збірнику зарубіжної естради в 1979 році, коли йому було 10 років: «Я не знав, що її виконують Бітли, – згадує Кузьма, – я прочитав назву на конверті значно пізніше. Мене здивувало інше: наскільки простою виявилася музика і наскільки сильно вона “вставляла” … Я зробив електрогітару з фанери, розмалював, як має бути, і почав лабати на ній … Зігравши цю мелодію на своєму піаніно, я відчув такий душевний підйом, що почав придумувати мелодії сам. Я переконався в тому, що кожен може придумати щось таке, що зрозуміють тисячі, мільйони людей. І це досить важко в технічному плані – потрібно тільки вкласти душу і мізки».

У 1983 році Кузьма почув на польському радіо передачу «Вся ця доля», де прозвучала шотландська група The Exploited, яка захопила його і змусила полюбити панк-музику. Для репетицій групи використовувався актовий зал школи, де навчався Кузьма. Група грала на танцях. Співали українською, англійською та російською мовами.

Займаючись панк-музикою, Кузьма поступово захопився стилем «нью-романтик», якраз у той час став надзвичайно популярним. Наряду з всесвітньо відомими Депешами в той час з’явилась велика кількість польських груп, які грали саме в цьому напрямку: THE CURE, ALPHAVILLE, ULTRAVOX. Кузьма казав: «Я вважав собі єдиним на весь Радянський Союз, хто слухав групу DEPECHE MODE».

У 1985 році Кузьма закінчив школу і, мріючи стати лікарем-неврологом, намагався вступити до Львівського медінституту, але це йому не вдалося через деяких особистих причин.

Вже через рік Кузьма познайомився з Володимиром Шкондою. Спочатку вони тільки слухали музику, а пізніше стали її грати. Володя був гітаристом, Кузьма грав на піаніно. Цю «групу» Кузьма вважає першим етапом появи «Скрябіна».

У 1987 році він написав пісні «Lucky Now», «Brother», «Так Те Вже Є». У Кузьми були свіжі знання англійської мови, тому більшість пісень писалися англійською мовою, а потім, залежно від необхідності, їх переводили на українську мову.

1988-1989 рр. – Час, коли в Новояворівську групою «Наша контора» була заснована андеграундна студія «Sпати». Сюди вступили Кузьма і Ігор Яцишин, які разом складали групу «Цепная реакция» і продовжували грати «хардкор-панк».

Незабаром Кузьма брав участь у діяльності груп «Асоціація Джентльмени», «УКО», «Труна», «Death Time Boys». Він грав на гітарі, співав, був одночасно автором музики, текстів і обличчям всіх цих груп. Тут і з’явилися люди, які зіграли важливу роль у формуванні «Скрябіна»: Андрій «Кьюра» Штурма, Славік Пономарьов, Олександр Скрябін та інші.

30 червня 1989 р. була записана перша пісня проекту «Скрябін», в який входили Кузьма, Рой і Шура. З виходом альбому «Violator» групи «DEPECHE MODE», Кузьма остаточно визначається зі стилем, якому він присвятить себе.

З 1993 р. по 1995 р. Кузьма то сам, то з Роєм і з Шурою подорожував до Німеччини та у складі делегації українських музикантів приймав участь у різноманітних музичних фестивалях.

Альбом «Птахи» був першою роботою, яка принесла групі Скрябін популярність по всій Україні. З дня, коли цей альбом був записаний на студії «Нова», для гурту почався новий період. Альбом вийшов тільки в 1995 році, але композиції з нього вже з осені 94-го почали працювати на СКРЯБІН в різних хіт-парадах. На новий 1995 рік по всій Україні на радіо «Промінь» прозвучала пісня «Птахи».

15 лютого 1999 виходить у світ новий альбом гурту – «Хробак», який вийшов найбільш похмурим і депресивним з альбомів групи. Планувалося також, що в комплекті з цим альбомом буде випущений фільм, що складається з кліпів до всіх пісень з цього альбому, проте з ряду незрозумілих причин відзняті старим другом групи і її постійним кліпмейкером Володимиром Зайковським плівки так і не побачили світ, проте фрагменти з незавершеного фільму можна знайти в Інтернеті.

Паралельно з «Хробаком» музиканти Скрябіна беруть участь в сайд-проект Андрія Підлужного (Лідер гурту Нічлава) під назвою «Еутерпа», акомпанують Тарасу Чубаю (лідер групи Плач Єремії) на записі альбому пісень бійців ОУН-УПА «Наші партизани» і працюють над матеріалом для альбому «Стриптиз».

Влітку 2000-го року після запису «Стриптизу» музиканти посварилися між собою. З цієї причини пройшли чутки про те, що група розпадається. Однак незабаром музиканти приходять до компромісу і Рой погоджується не брати участь з групою в концертах, залишаючись при цьому її директором. Кузьма, Шура і сесійні «живі» музиканти досить швидко записують альбом «Модна країна», який викликає неоднозначну реакцію у шанувальників групи – на ньому група повністю відмовилася від свого фірмового електронного звучання і змінила свій музичний стиль з сінті-попа на поп-рок, в текстах же з’явився цинізм і часом глумливий, хоча і не зовсім вдалий гумор. І це звучання відтепер стане фірмовим знаком Скрябіна 2000-х років.

У 2001-му році Скрябін після численних відмов від ряду українських звукозаписних компаній випускає власними силами альбом «Стриптиз». На цьому альбомі, ще більш похмурому і важкому ніж «Хробак», остаточно завершується електронний період Скрябіна.

У 2002 році Скрябін знаходить покровителів в особі передвиборчого блоку «Команда озимого покоління» і записує альбом «Озимі люди», а в листопаді того ж року на лейблі Атлантік виходить доповнена версія альбому «Стриптиз» – «Стриптиз +». З цього моменту дружня атмосфера в групі зникає і ветеран групи Рой Домішевський остаточно покидає групу і починає співпрацювати з Юлією Лорд, а незабаром остаточно залишає музику, віддавши перевагу їй роботу на телебаченні і в даний момент він очолює українську філію каналу мод Fashion TV.

У 2003 році напередодні виходу в світ нового альбому групи «Натура» остаточно залишає проект і інший ветеран колективу – Шура. Після відходу з Скрябіна той бере участь у групі Друга Ріка, а з 2005 року паралельно бере участь у проекті Dazzle Dreams. З цього моменту Кузьма стає єдиним ветераном групи і її повновладним лідером і тут же набирає новий склад в особі самого Кузьми (вокал), а також Олексія «Звали» Зволинського (Гітара), Сергія Присяжного (гітара), Олександра Мельника (бас-гітара), Олександра Стрілковського (клавіші), Володимира «Івнінг» Іваненко (ударні).

Під час Помаранчевої революції музиканти старого складу групи внаслідок політичних та особистих розбіжностей остаточно поривають один з одним і в історії групи починається новий період.

В тому ж 2003 році Кузьменко працює як ведучий програми «Шанс» і «Шейканемо» разом зі співачкою Наталією Могилевською. З тих пір Андрій бере управління проектом «Скрябін» на себе, починає писати зовсім іншу музику, ніж раніше.

У 2005 році виходить комерційно успішний альбом групи – «Танго». Остаточно затверджується новий склад групи – Кузьма (вокал), Олексій Зволинський (гітара), Костянтин Сухоносов (Клавішні), Костянтин Глітін (Бас-гітара), Олена Розумна (Бек-вокал), Вадим Колісниченко (ударні). У такому складі група записує новий альбом – «Гламур», який вийшов 14 вересня 2006 року й був проданий кількістю в 70.000 копій. 20 травня 2007 був створений новий офіційний сайт групи, а потім 27 липня виходить альбом кращих пісень Скрябіна, перероблених в латиноамериканському стилі «Скрябінос Мучачос».

Також у 2006 році Кузьменко видав свою власну книгу-автобіографію «Я, Перемога і Берлін», яка згодом кілька разів перевидавалася.

На осінь 2007 року було заплановано турне містами України, на підтримку нового альбому «Про любов?», Яке так і не відбулося з невідомих причин. Сам альбом вийшов 22 листопада того ж року, і тоді ж Кузьма починає готувати матеріали для свого сольного проекту, де він повернувся до колись принісшого Скрябіну популярність сінті-поп звучання.

У січні 2008 року Олена Розумна покидає групу в надії створити власний проект. На початку 2009 року Скрябін починає новий альбом – «Скрябін-20», пізніше названий «Моя еволюція», який виходить до 20-річчя заснування групи. На честь цієї події, а також на підтримку альбому організовано концертний тур містами України. Також паралельно з цим альбомом йшла робота над сольним альбомом Кузьми, який за його задумом повинен був вийти паралельно з «Моєю еволюцією» і повинен був нагадувати стару творчість групи, однак незабаром робота над ним була зупинена.

В тому ж 2008 році Кузьма створив групу «Поющіє труси», в 2009 допоміг у набутті популярності українській групі «Дзідзьо»., а також був членом журі літературної премії «Книга року Бі-Бі-Сі».

У 2010 році також вийшов концертний альбом – Андріївський Unplugged, записаний на студії радіостанції Львівська хвиля.

У 2011 році група дала концерт в Росії, який пройшов 21 травня в Санкт-Петербурзі. У вересні 2011 року у групи виходить новий кліп у двох версіях (цензурна і нецензурна) на пісню «Маршрутка». У зйомках кліпу взяли участь солістки групи «Поющіє труси».

Також у 2011 році в рамках фестивалю Діти Ночі нарешті відбувся ретро концерт Скрябіна, над програмою якого гурт працював 2 роки. Цю подію українські готи та фани гурту чекали з нетерпінням роками. З інтервью Кузьми до цієї події: “Ті сім пісень які сьогодні будуть заграні, ми граємо раз в 15 років, так що наступного разу ви зможете їх почути на тому фестивалі через 15 років”. Нажаль цю обіцянку Кузьма не зміг виконати.

1 лютого 2015, за день до загибелі, Кузьма Скрябін презентував новий кліп на пісню «Дельфіни». Відео з’явилося на офіційному каналі співака на YouTube. «Зайди в холодну воду, не бійся намочити ноги, Переплисти кілометри льоду з дельфінами на той бік моря …», – співає Кузьма в пісні.

За весь час існування гурту “Скрябін”, лідером якої був Кузьма Скрябін, було випущено 28 альбомів.

2 лютого 2015 близько 8:20 в Криворізькому районі Дніпропетровської області біля села Лозуватка на 86 км траси «Кіровоград – Кривий Ріг – Запоріжжя» сталося зіткнення автомобіля Toyota Sequoia, за кермом якого перебував Андрій, з вантажним автомобілем ГАЗ -53, що перевозив молоко. Співак загинув на місці події від отриманих травм. Він повертався до Києва з міста Кривий Ріг, де 1 лютого 2015 проходив концерт, присвячений 25-річчю гурту «Скрябін».

20 травня 2015 в Київському Палаці спорту відбувся концерт-триб’ют, присвячений пам’яті соліста гурту «Скрябін» Андрія «Кузьми» Кузьменко. Послухати концерт і вшанувати пам’ять кумира прийшло більше десяти тисяч чоловік. Пісні групи разом з музикантами «Скрябіна» виконали відомі представники шоу-бізнесу України.

Андрій Кузьменко посмертно нагороджений орденом «Захиснику кордону батьківської землі» під номером 001. 

Iryna Kalenska

Головний редактор УГП із 2017 року. Фотограф, адміністратор, організатор концертів та фестивалів.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *