ІСТОРІЯ ТА ІНФОРМАЦІЯ ПРО УКРАЇНСЬКУ ГОТИЧНУ МУЗИКУ (UKRAINIAN GOTHIC MUSIC FAQ)

Author: Vitaly Stranger

Історія та інформація про Українську готичну музикуверсія 2, (19.05.2001) (версія не повна і буде доповнена наіближчим часом)

(скор буде доповнено інфо про Світлану Охріменко, Маленькі Звірята Суфіни та Пан Кіфарет і деяких інших)

Не можна точно визначити з чого почалася українська готична музика. Просто на початку в 80-тих на Україні постали такі імена як Цукор Біла Смерть, Пан Кифарет, Ярн, Світлана Охременко, Казма Казма, Повільний Руль, Фома і день помирає рано, а в 90-тих зявилися такі групи як Кому Вниз, Вій, Некрополіс, Кошкин Дом, Мертвий Півень і Плач Ієремії , кожна з них грала доволі таки близьку до готичного року музику.Україна потребувала серйозної музики , в усій Європі і світі загалом готика , готи , і похмура філософія почали врешті решт набувати певного успіху…

У Росії на той час найбільшої популярності досягла мабуть перша готична російська група КІНО , а також частково меланхолійно- електронний Наутілус Помпіліус, і язицька, а з часом і християнська Аліса – у них і всіх був достатньо чорний імідж, емоційна і похмура музика  та філософські тексти. На Україні – Кому Вниз , Мертвий Півень і Плач Ієремії та Вій– кожна група було більш чи менш готичною на той час – у всіх були філософські тексти , доволі таки похмура музика і чорні кольори – загальна стилістика була відповідна. Але якщо Плач Ієремії більш тяжів до звичайного хард – року чи року і з часом працював тільки в цій стилітиці, а Мертвий Півень багато експериментував і відійшов від готики, то Кому Вниз незмінно тримали імідж.

КОМУ ВНИЗ ( готик-рок з елементами фолка і індастріала) є першозасновниками готичної сцени на Україні оскільки на відміну від своїх братів по музиці вони грали більш стилістично близьку і філософську до канонів готики музику і крім того ще й виглядали як типово готичний проект – чорний одяг , доволі серйозний рівень стилізації на сцені…. Андрій Середа, лідер КОМУ ВНИЗ, виглядав як похмурий пророк для всіх хто потонув у роскоші , для всіх хто продав душу – в стилі а – ля Дракула , пронизливо поглядаючи з під зведених бровей в наповп перед сценою співаючи “Наву”. Його погляди далеко обходили тогочасну альтернативну сцену України… Після першого маловиразного російськомовного альбома “Падая вверх” (арт-рок) группа змінюе звучання у вже на другому альбомі – “Кому Вниз” починае грати достатньо важкий, похмурий рок вже с елементами готики, фолка, язицтва, української історії… Близко початку 90-тих КОМУ ВНИЗ вже майже повністю змінюють стилістику і починають грати справжній потужний український готичний рок з смаком індастріала. Після виходу альбома “In Kastus” українська пресса не знаючи слова “готика” ультимативно окрещує звучання КОМУ ВНИЗ “урбаністичною готикою” (“urban gothic”). Таким чином слово “готика” як визначення музики і стилю життя перший раз зявляется на українській андеграундній сцені і десь в цей же час КОМУ ВНИЗ усвідомлюють що вони формують цю сцену і є готами, тому стилістика вже стає культовою і стійкою…Зараз КОМУ ВНИЗ ведуча группа готичною сцени України…

ВІЙ – ( фолковий , язицький струнний готичний рок ). Группа грала рідкісну суміш готик – року в дусі пост-панка, елементів фолка, атмосфери української демонології…. Перший альбом з назвою “ВІЙ” є найкращою роботою Дмитро Доброго Вечора та компанії. В альбом входили такі дійсно оригінальні похмурі “готик” хіти як “Очі відьми”, “Політ корчака”, “Туман”. Завдяки цьому альбому Вій ввійшов в історія українскької музики як перший проект язицької готики чи то як проект найближчий до данної стилістики….Полин текстів заглиблюючих слухача до світу словянського язицтва, містики та музики на роздоріжжі між фолком на струнним готик-роком з якимись альтернативними елементами. Самі ці підозрілі елементи й змінили стиль группи яка спочатку скотилася до звичаного року з елементами фолку, а потім майже до джазу…На жаль для ознайомлення з творчістю даного коллектива рекоменндуется лише самий перший алььом, він же і найбільш готичний та виразний…

На Україну дійшла навала поп – музики. На її гребні з’явився перший український dark – wave проект…

…СКРЯБІН (synth pop/dark wave). Гурт грав спочатку електронну готику + доволі таки комерційну поп-музику. Перші релізи проекту особливо цікаві оскільки є абсолютно некомерційними і достатньо похмурими – ранні роботи, “Мова риб”, етс… На гребні творчого підйому СКРЯБІН пробуе зробити український індустріальний проект Molotov 20 (industrial) який швидко заморожуется в звязку з повною невідновідністю запитам української “свідомої” молоді.   Надалі СКРЯБІН зрозумівши, що бути самими собою на Україні не завжди можливо якщо хочеш вижити в країні де головний виток культури це ТВ, достатньо цікаво ділить свое звучання : більша частина релізів сінті-поп чи звичаний поп – для публіки (“Танець Пінгвіна”та інше..) , менша частина – дійсно оригінальній, справжній та якісний для України dark wave (“Хробак” та спільні проекти з Юлею Лорд..). Найбільш потужними дарк – вейв релізами СКРЯБІНА можна вважати макси – сингл “Хробак” і деякі композиції з альбому “Казки”, та певний не реалізований матераіл. За такі треки як “До смерті і довше” , “Клей” , “Брудна як ангел” ( в співпраці з Юлією Лорд ) СКРЯБІН можна заслужено вважати першою українською дарк – вейв групою. Адже це великий крок. Відео до “Клею” , “Брудна як ангел” – одні з найкращих готичних відео на Україні на сьогодні… Пізніше СКРЯБІНУ знову вдается вирватися з сірої української сцени обєднавши dark elecronics and folk в самобутньму і a priori дуже важливому для української сцени проекті ЕУТЕРПА. Але про це трохи пізніше…

Заслуговує уваги такий проект як ТАБУЛА РАСА – перший альбом якої можна вважати класичним струнним готик – роком у дусі the Cure .На саму хітову  композицію на неіснуючій , як визначили самі учасники проекту , “пташиній” мові – “My favourite machine” з першого альбому група створила своє перше , на той час і на сьогодні доволі таки похмуре , готичне для України відео на фоні Готичного собору (читай костьлу) на Червоноармійській. Творчість ТАБУЛИ на той час можна виразити тільки словами : щиро та геніально. Філософія, акторська гра, гарний сценічний і життений світогляд швидко надає группі справжню унікальність на тогочасній сцені. На третьому альбомі ТАБУЛИ РАСИ ( всі пісні на якому є просто рок чи поп композиціями , окрім “рандеву на бетельгейзі” ) групі в деяких композиціях ( “рандеву на бетельгейзі” ) вдалося добитися майже індустріального звуку…Подальша творчість группи зовсім швидко схрестилася з звичаним роком та навіть попом завдяки продюсеру Клімову. Одразу від готики ТАБУЛИ РАСИ мало що залишается, группа різко змінює культову стилістику українських The Cure і не оглядаючись на андеграунд починае виробляти хітовий комерційний саунд. Після доволі таки серйозного комерційного успіху “Сказки про май” і її частин ТАБУЛА РАСА, в самому піку свого підйому на “олімп”, і вже ставши супер-популярною на просторі СНД розпадается з певних містичних причин – можливо зміна стилістики все ж не пройшла просто так….

ПІРАТА БЕНД (готик-рок / рок) вокал подібно до SWANS , музика –  The Cure ) . Тексти групи майже шепчуться низьким , вкрадливим голосом Андрія Границі. Бас – гітара в поєднанні з електронним саундом дає дивне меланхолійне відчуття. Звук для України не характерний, скоріше це місцями ближче до европейського готик-рок завдяки 100% застосування у всіх піснях друм-машини яка вже стала торговою маркою готики. Музику можна назвати атмосферним готик – роком. Перший і єдиний альбом “Солнце пиратской любви” – це 12 романтичних пісень , які проводять слухача через весь спектр смутку і агресивної печалі… Проєкт найбільш відомий серйозним готик-рок хітом “Юлія”. Пісня варта багаторазвого прослуховування, що все ж не можна сказати про всю творчість, адже в ній занадто багато суміші простого року та інколи непотрібною баладності…

NECROPOLIS (gothic rock / dark wave). Цей київський гурт грав і грає аутентичний готичний рок . На відміну від більшості українських проектів (за винятком КОМУ ВНИЗ) виконавці НЕКРОПОЛІС”у усвідомлюють, що вони грають готичний рок.На початку 90-х гурт навіть виступав в Росії. Для визначення саунду можна сказати , що це – похмура естетика Bauhaus + пронизуючий вокал Swans + елементи електроники Girls Under Glass….Останній час були плітки що проєкт остаточно розпався і частина почала грати щось на зразок dark electronics та різною комерційною електроніки…

КОШКИН ДОМ (art rock with elements of gothic) – Одесський, в принципі, готичний проєкт хочаб тим, що крім достатньо журливої стилістики на ряду з цікавими і виразними текстами відомо що шлопці з группи КОШКИН ДОМ слухали Clan of Xymox та Bauhaus та хотіли грати “таку похмуру музику” ще у 1986 році, але не знаючи що воно таке сказали що вони грають арт-рок…Випустили один альбом з суто готичною обкладинкою. Мабуть першою на просторах колишнього СРСР.

В той час як готичні групи – засновники розпадаються, знаходяться зараз в стані творчого затишшя чи потроху змінюють музичний стиль на готичну і незалежну сцену виходять нові команди , які заслуговують серйозною уваги. На сьогодні готична українська сцена представлена більш багатогранно , на ній існує молода формація команд , які грають в різноманітних готичних напрямках :

ДНК – (фолкова готика / alternative) – Київська группа створює незабутне враження завдяки гармонійному поєданню талановитого гнучкого , спокійного і меланхолійного жіночого вокалу та кожного інструмента команди. Доволі таки серйозні тексти в поєднанні з доволі простими але безумовно красивими композиціями. Присутні складні інструментальні проходи. ДНК розробила характерний тільки для нею етно-готичний саунд на Україні.

FLEUR (ФЛЕР) – (готична акустика / ethereal). Одесська группа вражає всім – етеріальним вокалом, безкомпромісно готичними, похмурими і меланхолійними текстами та неповторним і філігранним сплетінням звуку…Одна з найбільш перспективних групп на українській готичній сцені наряду с грандами Кому Вниз та з такими групами як ДНК, Скрябін та Grayscale…

GRAYSCALE (synth pop / dark wave). Одеський електронний проэкт вже культовий в певних колах. Поєднуе меланхолійну електроніку з елементами роскішного індастріала та інтелектуальними текстами на англійській. Єдина суто електронна команда на Україні, що створюе музику на рівні Razed in Black та Division….

ВІНКИ – (gothic – industrial ) готичний індастріал з ангельским вокалом , та текстами , які нагадують суміш молитв і дивних віршів. На мою думку київська формація ВІНКИ найкраща готично – індустріальна команда на Україні. З високо – якісним звуком і аутотентичним звуком Якщо не єдина на сьогодні. Найкраща композиція “Стій”.

BLEMISH – (folk – occult – industrial ( pretty close to Current 93 )) – окультно –фолково-індустріальний київський проект. Поеднання звуків , гармонійне і безгармонійне, суміж вокалів надає повністю сюрреалістичне враження і заглиблює у внутрішне відчуття хаосу. Проект існує і працює в Києві. Звук завжди професійний, трохи міняется від альбому до альбому, але все ж  таки саме характерне поєднання шелесту, голосів, семплів, різних інструментів, якими завжди багата музика Блеміш видае їх роботи…

ФОА-ХОКА – (ritual industrial / gothic / alternative). Чернігівський проект, один з найстаріших на Україні. Рідкісне і якісне поеднання елементів і дуже альтернативний звук. Шлях експериментів провів ФОА-ХОКУ через готику, індастріал, фолк та багато різних стилів і группа не зупинилася на жодній позиції. Найкращий реліз на стгодні “Несвідомість”. Найбільш близька до готики пісня – “Модні хірурги”. Цей трек входить в новий реліз проекту який повинен вийти в 2001 р.

NAMELESS ( dark alternative / progressive gothic / alternative). Проект з Тернополя балансує на грані простої радісної альтернативи та влучного готичного саунда з дуже характерним жіночим вокалом. Великий потенціал щодо похмурої музики поки що не використовуется NAMELESS до кінця і навіть до половини. Набільш готичні, рекомендовані для прослуховування  треки : “Апокаліпсис Артима”, “Дим, вогонь та труби”.

ВЕЖА ХМАР (ritual gothic / folk).Київський, новий проект який вже встиг випустити кілька релізів. ВЕЖА ХМАР повільно змінює свій звук на все більш цікавий на перспективний…Суміш фолка, голосів, різних інструментів та семплів.

АРХАТ – (готичний рок з пост-панковим звучанням) – звук київської группи спочатку надає враження звичайного року , але при подальшому прослуховуванні злий і похмурий вокал в поєднанні з різким валом гітар і приреченими на серйозне вслуховування текстами дає змогу назвати стиль готик – роком з домішками пост-панка і метала. АРХАТ відомий серед доволі таки вузьких кіл готик-хітом “Запах роз”.

NEKRAINA – (dark folk). Український dark folk проект (з Одеси?), про який мало що відомо окрім того що є певні релізи і в більшості вони є каверами на группу Death In June

ЧОРНА РАДА (gothic rock/gothic metal/dark electro)- повністю новий коллектив на сцені. Про проєкт нічого не відомо взагалі. Матеріл є лише на касетах. Звук – щось середне між HIM , Wumpscut і Megaherz…


by Vitaliy Stranger, сopyright (c) (p) 1996-2000

Якщо у Вас є якісь коментарі чи доповнення з цікавістю вислухаю їх та …. – пишіть.

Iryna Kalenska

Головний редактор УГП із 2017 року. Фотограф, адміністратор, організатор концертів та фестивалів.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *