header04 forumhead02 forumhead03 logo

Главная | Сделать домашней | Добавить в избранное
Поиск по сайту   Расширенный поиск »
        
Разделы

Архив
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Рассылка
Подписаться на рассылку:

Опрос
Что нового не хватает порталу для того, чтобы стать более удобным и интересным?
Много новых материалов
Интеграции с социальными сетями
Новий дизайн и структура
Новых посетителей и коментаторов
Меня все устраивает, ничего менять не надо
Результаты
Все опросы



email Отправить другу | print Версия для печати | comment Комментарии (6 добавлено)

Костянтин Бальмонт – “Будьмо, як сонце.” 105 років книзі.

Vasyl Puzanov on Июль 11, 2008


* * *
"Прекрасно быть безумным, ужасно сумасшедшим..."

Прекрасно быть безумным, ужасно сумасшедшим,
Одно — в Раю быть светлом, другое — в Ад
нисшедшим.

О, грозное возмездье минутных заблуждений:
Быть в царстве темных духов, кричащих
привидений.

Отверженные лики чудовищных созданий
Страшней, чем то, что страшно, страшнее всех
страданий.

Сознание, что Время упало и не встанет,
Сжимает мертвой петлей, и ранит сердце, ранит.

И нет конца мученьям, и все кругом отвратно.
О, ужас приговора: "Навеки! Безвозвратно!"


Костантин Бальмонт – “Будем, как солнце.”

 Якщо спитати сучасних поціновувачів поезії, який період російської літератури був найвеличнішим розквітом красного письменства, то, безумовно, більшість відповідей буде саме – “срібне століття”. В цей період вражаюче розквітли література, філософія, музика, театральне та образотворче мистецтва. Цей дивовижний період російського культурного піднесення починається з 90-х р. XIX ст. і триває аж до кінця 20-х р. XX ст. Головним культурно-філософським питанням, що вирішувалося на цьому етапі історичного розвитку – якій моделі соціальної будови належить майбутнє – індивідуалістичній, чи то колективістичній. Після Жовтневої революції положення змінилося. Основним став колективний початок, а індивідуальний початок став існувати з ним паралельно.
“Срібне століття” розпочала невеличка група літераторів, яким вдалося здійснити “естетичний переворот”. Ця група в 90-х р. XIX ст. виступила з ідеєю переоцінки всіх цінностей. За основу було взято проблему співвідношення індивідуалістичного та колективістичного початків у тодішньому суспільному житті та мистецтві. Цей ідейний клуб було утворено в якості індивідуалістської опозиції до колективізму народників. Як відомо, ідеї народництва дуже зашкодили літературі, філософії й мистецтву, відсунувши ці джерела духовної досконалості на другий план порівняно з політичною діяльністю. Отже “Естетичний переворот” було спрямовано проти народників й їхньої, згубної для духовності, ідеології.
Символісти, як “старші” (В.Брюсов, Ф.Сологуб, З..Гіппіус тощо), так і “молодші” (А.Білий, А.Блок, В.Гіппіус й ін.) затверджували індивідуальний початок у якості панівного, і тому переглянули відносини індивіда й колективу. Вони вивели людину за межі суспільства й стали розглядати її в якості самостійної величини, рівну за значенням суспільству й Богові. Цінність індивідуума визначалася багатством і красою його внутрішнього світу. Думки й почуття людини були перетворені на об'єкти досліджень, вони стали основою творчості. Внутрішній світ людини розглядався, як результат його духовного розвитку. Художні твори символістів, у яких розкривалися раніше заборонені теми (індивідуалізм, аморалізм, еротизм, демонізм) провокували публіку, змушували її звертати увагу не тільки на політику, але й на мистецтво, а також на людину з її почуттями і пристрастями, світлими й темними сторонами її душі. Під впливом символістів змінилося ставлення суспільства до духовної діяльності людини.
Слідом за символістами твердження індивідуального початку в мистецтві й громадському житті продовжили філософи-ідеалісти й акмеїсти.
Особливе місце серед символістів займає Костянтин Бальмонт, який так і не приєднався до жодного напрямку цієї мистецької течії. Сьогодні, порівнюючи твори Бальмонта й твори “старших” та “молодших” символістів, можна, напевне, зробити висновок про існування окремого бальмонтівського символізму. Поетичний світ Бальмонта – це світ найтонших спостережень, тонких почуттів. У нього була своя позиція, пов'язана з більш широким розумінням символізму як поезії, що крім конкретного змісту має зміст прихований, який виражається за допомогою натяків, настрою, музичного звучання. Із всіх символістів Бальмонт найбільше послідовно розробляв імпресіоністичний напрям.
Костянтин Бальмонт народився 3 (15) червня 1867 року в селі Гумнищі Шуйського повіту Владимирської губернії. Вчився в Шуйській та Володимирівський гімназіях, Московському Університеті, Демідовському Ліцеї у місті Ярославль. Але через свої антиурядові вірші так і не отримав вищої освіти. Гучна популярність до Бальмонта прийшла доволі пізно, наприкінці 1890-х років, його знали радше, як талановитого перекладача з норвезької, іспанської, англійської. Перша книга віршів – «Збірник віршів» видана в Ярославлі на кошти автора в 1890 році. Молодий поет після виходу книжки спалив майже весь невеликий тираж. Цей вчинок вдало ілюструє його власний життєвий принцип: “Щоб чогось досягти, треба бути безжальним до себе. ” В 1898 році Бальмонт випускає збірку «Тиша», що остаточно окреслює місце автора в тогочасній літературі. 3 1902 до 1905 стає політемігрантом, подорожує Європою, Сполученими Штатами Америки, Мексикою.
Повернувшись до Москви, пише збірки “Вірші” (1906) і “Пісні месника” (1907) – відгук на першу революцію в Росії. Боячись політичних переслідувань знову залишає Росію, мандрує Францією, Іспанією, Єгиптом, Південною Америкою, Австралією, Індонезією, Новою Зеландією, Цейлоном та Індією.

У травні 1913 року, після оголошення амністії у зв'язку із трьохсотріччям династії Романових, Бальмонт повертається в Росію й на якийсь час опиняється в центрі уваги літературної громадськості. Він, не тільки відомий поет, але й автор трьох книг, що містять літературно-критичні й естетичні статті: «Гірські вершини» (1904), «Білі блискавиці» (1908), «Морське світіння» (1910). Але митець залишається осторонь від запеклої полеміки між символістами, розходиться із Брюсовим у розумінні завдань, що стоять перед сучасним мистецтвом. Бальмонт радо зустрів скинення самодержавства, однак події, що пішли слідом за революцією, віджахнули його. Завдяки підтримці А. Луначарского Бальмонт одержав у червні 1920 року дозвіл на тимчасовий виїзд за кордон, який став для поета довгими роками еміграції. Він помер 23 грудня 1942 року від запалення легенів. Похований у містечку Нуазі ле Гран під Парижем, де жив останні роки.

Більшість тогочасних і сучасних літературознавців визнають що саме книга “Будьмо як сонце” є його найкращим творчим здобутком, не зважаючи на те, що сам Бальмонт писав: “ Говорят, будто лучшая моя книга “Будем, как солнце.” Это вздор. По существу своему я в беспрерывном движении, которое не видно лишь слепым рассудочникам. У меня нет ни лучших ни худших книг, а все книги одинаково плохи или одинаково хороши. Нужно быть безумцем, чтобы сказать, что одуванчик лучше или хуже орхидеи. ”
Які ж суто бальмонтівські теми автор розробляє у цій книзі? Це тема язичницького природопоклонництва:

Я в этот мир пришел, чтоб видеть Солнце,
И синий кругозор.
Я в этот мир пришел, чтоб видеть Солнце,
И выси гор.


Або ось:

Восхвалим, братья, царствие Луны,
Ее лучом ниспосланные сны,
Владычество великой тишины.

Восславим, сестры, бледную Луну,
Лучистую полюбим глубину,
И тайну снов, ее, се одну.


Тема трагічності буття:

Мы унижаемся и спорим
С своею собственной душой.
Я на год надышался Морем,
И на год я для всех чужой.


Або ось:
Я спал. Я был свободен.
Мой дух соткал мне сон.
Он с жизнью был несходен,
Но с жизнью сопряжен.

Готична тема:

Два трупа встретились в могиле,
И прикоснулся к трупу труп,
В холодной тьме, в тюрьме, и в гнили,
Прикосновеньем мертвых губ.

Они, влюбленные, когда-то
Дышали вместе под Луной
Весенней лаской аромата
И шелестящей тишиной.


Або ось

Смерть, медлительно-обманная,
Смерть, я ждал тебя года,
Но для каждого ты странная
И нежданная всегда.

Мне казалась упоительной
Мысль о том, что ты придешь
И прохладою целительной,
Торжествуя, обоймещь.

Тема самотності:

На льдине холодной
Плыву я один.
Угрюмый, свободный,
Средь царственных льдин


Або ось:

Шел дождь, ленивый, вялый,
И маятник стучал.
И я душой усталой
Себя не различал.


Тема мандрів і далеких країн:

Я вижу Толедо,
Я вижу Мадрид.
О, белая Леда! Твой блеск и победа
Различным сияньем горит.


Збірка “Будьмо, як сонце” Констянтина Бальмонта– це весь він, такий чудовий, такий непересічний, такий музичний та містичний, такий по-своєму веселий та сумний. І нехай зараз, після стількох років войовничої колективізації і напівлегальності творчої спадщини цього індивідуалістичного генія, його кращу книжку друкують тільки уривками в куцих збірках кращої бальмонтовської лірики, або ж збірках поезії “срібного століття”, творчість Костянтина Бальмонта повністю визнано класичною літературою, й інтерес до його постаті тільки збільшується.



   

 

 



6860 раз прочтено

Оцените содержание статьи?

1 2 3 4 5 Rating: 4.88Rating: 4.88Rating: 4.88Rating: 4.88Rating: 4.88 (всего 8 голосов)
comment Комментарии (6 добавлено)
  • image http://forums.bleachexile.com/member.php?u=55582&ux49=1 [url=http://forums.bleachexile.com/member.php?u=55575&ux49=1]buy hydrocodone[/url] buy acomplia buy diazepam [url="http://forums.bleachexile.com/member.php?u=55578&ux49=1"]tramadol[/url] [LINK http://forums.bleachexile.com/member.php?u=55580&ux49=1]buy viagra online[/LINK] vsjn
    (Опубликовано Discountciali12kez)
  • image мені дуже подобався Бальмонт. І ваша рецензія нагадала мені про гарну перспективу - можна ж все перечитати! Дякую! Виходить, ефективність вашої праці - 100 відсотків!
    (Опубликовано albiback)
  • image я б на вашому місці додала більше власного сприйняття збірки, якщо вже це рецензія
    (Опубликовано Eunice)
  • image І все таки: "“Будем, как сонлце.”" помилочку виправ)) Ой, перепрошую! Вже виправив! Бальмонда чую вперше, треба буде десь собі купити цю книжку, а якого вона видавництва? Бальмонт К.Д. Лирика.- Мн.: Харвест, М.: ООО "Издательство АСТ", 2002. - 480 с.
    (Опубликовано Cothurnatus)
  • image І все таки: "“Будем, как сонлце.”" помилочку виправ)) Файно написано, файний огляд, цікаво було прочитати і про срібне сторіччя, яке надзвичайно люблю і про Бельмонда.
    (Опубликовано Varvara)
  • image Досить широкий огляд періоду і життя Бальмонда, але на фоні цього дещо губиться інформація про саму збірку. Творчість поетів срібного століття дуже люблю, але про Бальмонда чую вперше, треба буде десь собі купити цю книжку, а якого вона видавництва?
    (Опубликовано Mictuk)
Популярные (за день)
Комментируемые
Рекомендуемые
Команда УГП
image

Katcya Gubanova


фотограф, корреспондент