header04 forumhead02 forumhead03 logo

Главная | Сделать домашней | Добавить в избранное
Поиск по сайту   Расширенный поиск »
        
Разделы

Архив
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Рассылка
Подписаться на рассылку:

Опрос
Что нового не хватает порталу для того, чтобы стать более удобным и интересным?
Много новых материалов
Интеграции с социальными сетями
Новий дизайн и структура
Новых посетителей и коментаторов
Меня все устраивает, ничего менять не надо
Результаты
Все опросы



email Отправить другу | print Версия для печати | comment Комментарии (0 добавлено)

Серед загадкових лісів анімації, потопаючи у містиці літератури

Maryna Evilly on Март 28, 2005

  Анімація рівно стільки ж, скільки й література розвиває людину. Хоча мабуть аніматори несуть більшу відповідальність перед глядачем. Література залишає простір для уяви, для довигадування деталей, образів, обстановки та ситуації…мультиплікація у більшій мірі є готовим уявним продуктом. Художник та режисер розпоряджаються літературним матеріалом на свій смак та розсуд.
  Але коли дві стрічки одного режисера очолюють перелік 50 мультфільмів Усіх Часів та Народів, слід думати, що і літературний матеріал ними був вибраний не випадково. Побачивши ці фільми не відчувається жодних притисків власного фантазійного світу, скоріше навпаки - відбувається емоційне чуттєве збагачення. Це фантастичні картини мультиплікатора, чаруюча музика і повноцінна література. Отже поведемо мову про сценаристів мультфільмів "Казка казок" та "Їжачок у тумані" - Людмилу Петрушевську та Сергія Козлова.

Дзвінок

  Запрошення до роботи Петрушевській було зроблено ще задовго до фільму "Казка казок". Під час роботи над народним твором "Чапля та Журавель", Норштейн подзвонив до неї і запитав: А що би такого міг подарувати Журавель Чаплі, щоб вона це знищила без вагань?... Петрушевська зрозуміла - це екзамен. Напружилась і видала: Букет сухих кульбабок. І це став букет. Журавель самовпевнено підходить до Чаплі і, наче між іншим каже: виходь за мене заміж! Чапля, зверхньо глянула на нього, дмухнула на кульбабки і ті розлетілися, як ілюзії нареченого.
  Так само раптово, як і запитання про подарунок, пролунала пропозиція Норштейна написати сценарій до мультфільму про "його воєнне дитинство". Петрушевська тоді вже була забороненою письменницею. Ось-ось мала народити. Норштейн мав безліч фестивальних нагород за перші режисерські роботи: "Лисиця і Заєць", "Їжачок у тумані" та "Чапля і Журавель". Петрушевська вагалась. І все ж, режисер Норштейн вміє переконувати та "діставати необхідних людей з-під землі".
  Він приносив безліч книжок, які мали стати стовпами настрою майбутнього фільму – Лорка, Неруда, графіка Пікасо і вірші Хікмета: Стоїмо над водою – сонце, кішка, чинара, я та наша доля….сонце світить, кішка дрімає, я пишу вірші. Дякувати Богові, живемо! Блиск води б’є нам в обличчя…
  Норштейн відразу повідомив, серед дійових осіб має бути Вовченя, із колискової. У Петрушевської також був безумовний герой – дитина, яка народжується із листка паперу… І все ж не відомість: як поєднати кішку, вовка, колискову, воєнне дитинство, графіку Пікасо…

Фільм, не зрозумілий народові

  За словами Петрушевської, вона повністю збагнула задум Норштейна лише після перегляду фільму: "Це симфонія з різними темами. Один герой йшов через весь фільм – Вовченя, маленька істота, дитина війни. Вічна душа, яка вільно відвідує золотий вік, тихий прихисток на березі, де живе щасливий рибалка із родиною, де у візочку лежить (мовчки) гладкий малюк, а його маленька сестричка у бальній сукенці стрибає через мотузку разом із биком Пікасо…"
  Фільм одразу заборонили, він "БУДЕ незрозумілим народу". Але Норштейн отримує Держпремію. Це врятувало фільм. На весь Союз його демонстрували з десяток кінотеатриків, укупі з іншими мультфільмами (в жодному разі не окремо!). На такі сеанси одразу розкуповували квитки. Після закінчення "Казки казок" посеред сеансу люди піднімалися і йшли. В залі нікого не залишалося. Працівники кінотеатрів дивувалися. А потім зрозуміли, що річ в одному фільмі, і поставили його на кінець сеансу.

Її воєнне дитинство

  Петрушевській на час закінчення війни було 7 років, Норштейну – 3. Вона бачила усе. І фільмові це дало багато. Народившись 1938 року у Москві, вона переживала часи війни то в дитбудинку, то з бабцею та тіткою. Харчувались із помийки. Виховувалась на вулиці. Потім навчалася на факультеті журналістики. За її словами, не думала про письменницьку кар’єру. Писала сценарії для студентських капусників та театрів самодіяльності. У 1972 опублікувала перше оповідання "Через поля". З цієї пори проза Петрушевської не друкувалася більше десятиліття. У 1979 її п’єсу "Уроки музики" поставив Роман Віктюк, і вона майже відразу була заборонена. Лише із "відлигою" відійшли табу на її творчість.
  На рахунку письменниці десять мультфільмів, один з яких "Казка казок", свого часу був названий найкращим фільмом усіх часів та народів. А зараз Людмила Петрушевська продовжує писати казки для дітей та дорослих. Уже без заборон. Нещодавно вийшли її книги "Чемодан чепухи". Назва влучна. Герої казок – верблюди, що танцюють, сімейка злодіїв, яка кидається сковорідками та прасками, похилий дід з кулеметом в руках зустрічає злодюжок, чарівна ручка вибиває з пам’яті усе, що відомо її власнику… Казки іронічні, веселі, цікаві. Словом, усе, що може прийти до голови людини, яка бере до рук книгу із такою назвою, виявиться правильним формулюванням настрою казок.

- Ти коли-небудь слухав тишу, Їжачок?
- Слухав.
- І що?
- А нічого. Тихо.
- А я люблю, коли у тиші щось ворушиться.
- Наведи приклад.
- Ну, наприклад, грім, - сказав Ведмедик.

  Сергій Козлов написав сценарії до 16 мультфільмів, серед яких "Левеня та Черепаха", "Як Їжачок та Ведмедик Новий рік зустрічали", "Як Їжачок та Ведмедик небо міняли", "Трям! Здрастуйте!", і найвизначніший "Їжачок у тумані". Мабуть ніхто більше так не зміг відтворити світ козловської казки, як Юрій Норштейн та його мультиплікатор Франческа Ярбусова (при чому прототипом профілю Їжачка була та сама Петрушевська). Але і зі сценарієм знаменитого Козлова та розкадровками того ж Норштейна не все було просто. Слава та визнання - не є запорукою успіху у спілкуванні із бюрократами. Сценарій не приймали. Ідею фільму доводилось пояснювати чиновникам цитатами із Данте: "Земне життя… пройшовши з половину, я опинився у сутінковому лісі…"
  Зараз цей мультфільм є найулюбленішою анімаційною стрічкою дорослих та дітей, народжених у 80-х. "Іжачок у тумані" - найкращий фільм Усіх Часів та Народів.
  Мабуть настрій мультфільму створила саме його літературна основа. Казка Козлова – атмосферний ліс, у якому живуть Заєць і Вовк, Їжачок та Ведмедик, туди навідується Слон і десь із туману висовує морду кінь, комарики грають на своїх маленьких скрипках, гукає сова і десь за рікою мукають корови.
  Сергій Козлов закінчив літературний інститут із рукописною книгою віршів. Почав писати у восьмому класі. Працював робітником у типографії, вчителем співів, кочегаром паровозу, токарем, геологом, водив екскурсії у пушкінському музеї.
  Казки пише і понині. Крім того, перекладає та переказує казки оленеводів Чукотки, українські народні, мансійські та деякі авторські твори.
  І ось через багато років, нагород і фестивалів, всенародного захоплення, після "Казки казок" "Їжачок у тумані" стає Мультфільмом Усіх Часів. Прийшло нове покоління критиків та глядачів. І їм хочеться спокою та загадок містичного лісу. Вони не дуже охоче згадують війну, та власне вони її і не бачили. Приємно бути дитиною, дивитись великими цікавими очима на навколишній світ і відчувати одухотвореність кожної його частинки, від найтоншої травинки до найвеселішого промінчика сонця. Усе це – уява. І кому випало подивитися мультики Юрія Норштейна, чи почитати гарні казки чи то Козлова, чи то Петрушевської, той завжди зможе побачити веселку у хмарну погоду.
  Маєш уяву – маєш все. Принаймні добрий настрій та друзів серед рослин і тварин. Тому не слід тримати уяву на голодному пайку диснеївських мультиків. Вона може піти від вас. У загадковий ліс.

(c)
Настя Сніжна
nastuska@ukr.net



5662 раз прочтено

Оцените содержание статьи?

1 2 3 4 5 Rating: 5.00Rating: 5.00Rating: 5.00Rating: 5.00Rating: 5.00 (всего 6 голосов)
comment Комментарии (0 добавлено)
Популярные (за день)
Комментируемые
Рекомендуемые
Команда УГП
image

Eugenia olalla


Координатор Gothic Journal - www.gothic.com.ua/gothicjournal